Manafonistas

on life, music etc beyond mainstream

2020 18 Jul.

„Japanese Jewels & more“ (DLF, 15.8.20, 4.05 – 5.00 Uhr)

von: Michael Engelbrecht Filed under: Blog | TB | 1 Comment

 

Wie Michael Bourdaghs in seinem Buch Sayonara Amerika, Sayonara Nippon schrieb, gab es Musik a la Pacific Breeze 2, welche bei aller Leichtgewichtigkeit „die Trennlinie dekonstruierte zwischen Nachahmung und Authentizität.“

 

Filmempfehlung: The Inland Sea (Lucille Carra) / Kriminalromanempfehlung: Unter der Mitterachtssonne (Keigo Higashima) / Kurzgeschichtenempfehlung: Der Tokio – Montana – Express (Richard Brautigan)

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1 Comment

  1. Michael Engelbrecht:

    Die bestens erträgliche Leichtigkeit des Seins, so könnte man, in krasser Abwandlung von Kunderas Kultroman, das weitgehend superoptimistische Flair des japanischen City Pop der Siebziger und Achtziger Jahre umschreiben. David Katz bringt das Doppelabum PACIFIC BREEZE 2 so auf den Punkt, und, übrigens, das Cover ist wunderbar, und, um die alte Phrase mal etwas anders zu dreschen, allein schon den Kauf der Vinylausgabe wert:

    After the jazz, Latin and chanson crazes that impacted Japan on either side of World War II, the folk rock and psychedelic scenes of the ’60s and ’70s gave way to ‘City Pop’, the local excursions into albumoriented rock mirroring the economic boom experienced from the mid-’70s to the mid- ’80s.

    Following on from the success of an inaugural compilation exploring the genre, this second volume unearths another 16 prime examples of the form. Thus, sometime Roxy Music stage cohorts The Sadistics give a tongue-in-cheek reading of capital hipsters on Tokyo Taste, and Keisuke Yamamoto’s band Piper offers the breathless funk of Hot Sand. Stevie Wonder’s pals, Bread & Butter, draw from the Crosby, Stills And Nash harmony approach on Pink Shadow, and future Yellow Magic Orchestra polymath Haruomi Hosono often hovers in the background.

    In short: cringeworthy, bright and addictive.


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