Manafonistas

on life, music etc beyond mainstream

 
 

The Comet is Coming: Trust in the Lifeforce of the deep Mystery [The Overcoming of fear]

Pan American: A Son [Lässigkeit in der Landschaftserfahrung]

Oren Ambarchi: Simian Angel [Vor allem der erste Track eignet sich bestens dazu, die Orientierung zu verlieren. Die leicht verwirrende Verfilmung auf youtube hat bei mir Chris-Marker-Sans Soleil-Erinnerungen geweckt. Fehlt nur noch der Text.]

Underworld: Drift Series [Alles, was ich bisher davon gehört habe, fand ich cool.]

Will Burns & Hannah Peel: Chalk Hill Blue [Berührende Gedichte in klassischer britischer Tradition, ganz auf den Punkt, alltagsnah und doch immer mit einem Schweben. Will Burns´ Gedicht „change“ wird in meiner Übersetzung im Jahrbuch der Lyrik 2020, herausgegeben von Christoph Buchwald und Dagmara Kraus, im März 2020 bei Schöffling & Co. erscheinen.]

Multicast Dynamics: Lost World [Dank an Ingo für den Hinweis]

 

This entry was posted on Mittwoch, 11. Dezember 2019 and is filed under "Blog". You can follow any responses to this entry with RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.

12 Comments

  1. Michael Engelbrecht:

    In the case of Hannah Peel, Oren Ambarchi and Pan American, quite quiet music can be so deep. These albums from the ambient side of things are all close to perfection, and all what’s not perfect, adds to that deep deepness. Add Eno‘s extended version of Apollo, and you have a rather perfect quartet of seduction and wonder. Add Lost River and Trio Tapestry, both from ECM, and that‘s (nearly) my set of albums for five days on Amrum (between Christmas and seven days to follow). Add the Drift Box Set, and I‘ll get my decent quantum of adrenaline. Every meditation requires its wild dance – ask the Sufis.

  2. Michael Engelbrecht:

    I was never good in counting days :)

  3. Uli Koch:

    Danke Dir und Ingo für den Tipp von Multicast Dynamics. Wirklich exzellenter Ambient mit einer ganz besonderen feinherben Note.

  4. Michael Engelbrecht:

    Hello Martina,

    You‘re a not so silent presence in my RadioNight between Friday night and Saturday morning. I‘m always returning to that CHALK HILL BLUE album. Will Burns was recently asked about home and what home means to him. And there he was, returning to a place of younger days …

    „I’m going to say the Rough Trade shop on Talbot Rd. My Dad was one of the owners of the Rough Trade shops until about three years ago, and I grew up seeing him in that shop as a child. Then I ended up working there in my twenties. I was there a few days ago and I hadn’t been there for a couple of years, and I realised just how burned into my consciousness and imagination the place is. Some of the posters, the counter, the architecture, the smells of the place. What a strange contradiction a record shop is – it changes completely every week when a new batch of releases goes up on the walls, in the racks in the windows, and yet at the same time it’s not changed for thirty years.“

    Thing is that was my favourite record shop, too, a kind of shelter in my London days, and one time I entered the place, and The Go-Betweens were shining from the wall and the best album of Aztec Camera, the one with rain in the title …

  5. Martina Weber:

    Dass Will Burns etwas zu dem Thema Heimat/Herkunftsort zu sagen hat, wundert mich nicht.

    Am 7. Oktober schrieb Will Burns auf seiner Website: „I’m hugely excited to be able to announce that my full-length debut will be published by the brilliant Offord Road Books in April next year.“

  6. Martina Weber:

    Genau genommen war „Lost World“ meine Entdeckung, Uli. Ingo hatte mich auf ein Vorgängeralbum der Band hingewiesen, das dir dann vielleicht auch gefällt: „Outer Envelopes“.

  7. Michael Engelbrecht:

    Seltsamerweise bin ich gerade in diesen Tagen mit spannenden Neuerscheinungen 2020 beschäftigt, die in den Februarhorizonten zu hören sein werden, und was ist einmal mehr dabei, ein spoken word album von Sommer Espen Eide. Und zu dem von ihm vertonten Texten zählen auch Passagen des Philosophen Bertrand Russell, der sicher ein scharfer Geist war, aber nicht für poetisch geschliffene Texte berühmt war. Eher ein Rationalist. Bin gespannt, was hinter dem Album an Ideen steckt.

  8. Martina Weber:

    Bertrand Russell sollte man nicht unterschätzen. Er schrieb ein Buch mit dem Titel „Eroberung des Glücks. Neue Wege zu einer besseren Lebensgestaltung“. Die erste Auflage erschien im Jahr 1930 und atmet einiges an Zeitgeist, was Frauen angeht. Ich habe jedoch einige Passagen markiert, die interessant sind. Vielleicht stecken ein paar Gedanken aus diesem Buch hinter dem Album von Sommer Espen Eide.

  9. Michael:

    Mhm. Ob das der gleiche Bertrand ist?! Einen solchen Titel hätte ich nicht von ihm erwartet, klingt ja fast wie „Die Stunde der wahren Empfindung“🤣🤣.

    Habe gerade etwas Nachtzeit, Training für morgen :) Habe mit Eivind Aarset ein paar Mails gewechselt, wg. seines nun erst im März erscheinenden Duoalbums mit Jan Bang. Es wäre vielleicht bei ECM erschienen, wäre nicht die (für mich schwer erträgliche) Sylvian/Walker-KreativKaraoke von Dark Star Safari zu zeitnah veröffentlicht worden.

    Ganz zauberhaft, und Kandidaten für die Top 20 2020 – (:):)) – sind anstehende Alben von Samuel Rohrer, Wire, Carla Bley – sowie Six Organs of Admittance. Und bestimmt auch Bang/Aarset.

  10. Martina:

    Doch doch, derselbe Bertrand Russell, der der Begründer des logischen Positivismus war, schrieb auch das erwähnte Buch zur Eroberung des Glücks, im Original „The Conquest of Happyness“. Einer seiner Grundgedanken ist der, den Blick nach außen zu richten, und nicht ständig nur nach innen. Insofern doch etwas entfernt von der Stunde der wahren Empfindung. Eher das Gegenteil.

  11. Ian Mathers:

    Sometimes a reissue is notable because of the extra material it includes, sometimes because it unearths something previously unknown. And sometimes, as with the new vinyl issue of Robert Ashley’s weird, low-key classic Private Parts LP, it’s worth celebrating just because any chance to talk about this particular piece of music should be taken. The two lengthy, immersive tracks on Private Parts have a wider context that’s worth investigating, but their near-hypnotic effect can be enjoyed without any prior knowledge of what Ashley is up to here. You can watch Ashley performing a different version of one of these tracks and start to get a handle on his own deeply odd effect throughout this project. But you do need the LP version to hear how the combination of synth washes, piano, and tablas mesh with his voice to make something that feels very much at times like something otherworldly happening in your backyard. These days just putting on an LP can feel like a meditative practice; this one, in particular, might open your third eye.

  12. Martina:

    Hi Ian, nice to read your post about Robert Ashley´s masterpiece „Private Parts“. I know there are various versions and although I got it on CD I am sure to have a good version although the music seems too dominant to me. Both texts are amongst the very best songtexts I know. I listened to it so often when biking in summer, dozens of time – and each time I detected something new.


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