Manafonistas

on life, music etc beyond mainstream

2018 30 Aug.

33 parade 2022 (no. 30) – Midori Takada

von: Michael Engelbrecht Filed under: Blog | TB | 8 Comments

 

Maybe half a dozen times I played „Cutting Branches For A Temporary Shelter“ by the Penguin Cafe Orchestra in my radio nights running three decades, and only now found out with more than half-conscious vagueness that it was the irresistible adaptation of an African template, and with the good old mbira it is now also brought to new life, on the first work by Midori Takada in decades. Midori Takada did well never to follow the ridiculous superiority thinking of the Wiener Schule of classical music, and discovered early on the multiverse of a single drum, and like Cage, she found that a single perfect note on the shakuhachi could sometimes exude more magic than some of the high-flying, form-obsessed Western orchestral music of past centuries. The spellbinding art of elementary textures, and btw, fantastic covert art. Here we are seduced (again) by this female magician who lets us fall deeper and deeper into an ancient African folk tune. „Cutting Branches For A Temporary Shelter“ is such a terrific perfomance, that starts with strangeness and moves forward to the dance of life that life can be.

This entry was posted on Donnerstag, 30. August 2018 and is filed under "Blog". You can follow any responses to this entry with RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.

8 Comments

  1. Lajla:

    Michael, was bedeuten deine Posts unter „ Parade“. Könntest du das erklären? Danke.

  2. Michael Engelbrecht:

    Meine „posts“ sind meine englischsprachigen Besprechungen meiner 33 Lieblingsalben des Jahres 2022. es sind in der Regel first takes, oder auch aus eigenen Texten gemixte Versionen, und sie erlauben sich jede Art von Abweichung von konventionneer Albumsbesprechung. Sie sind in der Regel, nach meinem Empfinden sachlich, witzig, frisch, und unterhaltsam, ohne Substanz zu opfern😉

    Im Titel steht der Rang und der Künstler- oder Bandname, aus dem Text geht der Titel des Albums vor.

    Die zeitliche Abfolge ist unregelmässig, aber Anfang Dezember sind alle 33 durch, bestimmt.

    Am Ende der Reise, um die Nikolauszeit, werden die 33 Texte in drei Textgruppen gepostet. 1-10, dann 11–20, dann 21-33.

    Noch weitere Fragen?

  3. Lajla:

    Viel Spaß – and no hurry – bei den nächsten 29.

  4. Michael Engelbrecht:

    I‘m never in hurry.

    They call me Adagio 😉

  5. Michael Engelbrecht:

    With time going by this album might even jump into the Top 10.

    Wait for Nikolaus!

  6. Olaf Westfeld:

    Mkwaju und Looking Glass haben mir ja sehr gefallen – vielleicht sollte ich da mal reinhören.

  7. Michael Engelbrecht:

    Reinhören ist nicht das Problem, sondern raushören, so sehr kann man gefesselt werden.

    Zwei lange Variationen zu dem uralten Stück, zauberhaft.

  8. Henning Bolte:

    Takada played with Jakob Bro this
    year in Berlin and Copenhagen.
    They will continue and record an
    album as far as i know


Manafonistas | Impressum | Kontakt | Datenschutz