„I had become so quiet and so small in the grass by the pond that I was barely noticeable, hardly there … I sat there watching their living room shining out of the dark beside the pond. It looked like a fairy-tale functioning happily in the post-World War II gothic of America before television crippled the imagination and turned people indoors and away from living out their own fantasies with dignity… Anyway, I just kept getting smaller and smaller beside the pond, more and more unnoticed in the darkening summer grass until I disappeared into the 32 years that have passed since then …“
Die Mechanismen der Erinnerung. Auf zweierlei Weise dargestellt in den Romanen Ende einer Kindheit von Richard Brautigan, und Vom Ende einer Geschichte von Julian Barnes. Es geht um Einschneidendes, langsam wird es an die Oberfläche transportiert, bei Barnes, in Schüben, Brüchen, Abrissen. Der Ton von Brautigan ist poetischer, leichter, die Melancholie ist abgründig bei beiden. Brautigans Buch ist weniger raffiniert, doch gleichermassen profund. Ich bevorzuge ganz leicht den schwebenden Ton von Brautigan. Der showdown bei Barnes ist allerdings erschütternd. Richard Brautigan war alkoholkrank. Nahm sich zwei Jahre nach diesem letzten vollendeten Werk das Leben. Das Buch heisst im Original So The Wind Won’t Blow It All Away. (me)