Manafonistas

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2014 5 Mrz

Polar Bear, or: „a beautiful and distorted rawness“

von: Michael Engelbrecht Filed under: Blog | TB | Tags:  | 10 Comments

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„The cover was made by Craig Keenan and was based on a picture he had done that really gave me a strong feeling, and what I was looking for with the album cover, I wanted it to have a very human feel to it. This album is very much for me about your relationship to the heart and instinct, and the album cover for me is someone observing their heart. I really love the cover that Craig made, felt right to me.“

„I listen to a lot of underground dance based music, and this has influenced me in all the different ways you can create a sound world and atmosphere in the recording and mixing process, also too in the way of changing my drum kit, using different sounds to merge myself more with John’s (Leafcutter John’s; M.E.) sounds. Also I have been influenced by really old recordings of classical indian music and jazz that has a beautiful and distorted rawness to them.“

‚The main thing for me though with this album was that it needed to feel right to me, almost in a tactile way, so from the point of mixing and recording the album I just followed my instinct on what was giving me the right emotional feeling and disregarded what might be technically correct. The tune „Lost In Death“ is about sometimes when you need to make strong decisions to change your life, there is a period where you haven’t entered the new but are no more in the old so there can be a feeling of almost being lost – so the „death“ part is just meaning a death of an old part of you.“

 

(excerpts from Sebastian Rochford’s email concerning two questions of mine about Polar Bear‘ s forthcoming album „In Each And Everyone“. Listening  to it has had such a deep impact on me. Brian Eno would call it „Where-am-I“-music. Keep in mind that the album will be released on March, 21 in Germany, and on March, 24 in England and elsewhere. I don’t want to use the common phrase too easily of the album being „an early contender for the jazz album of the year“, but it is definitely, sorry to say this, an early contender for one of the most adventurous allbums of the year. M.E.) 

This entry was posted on Mittwoch, 5. März 2014 and is filed under "Blog". You can follow any responses to this entry with RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.

10 Comments

  1. Uwe:

    Schoenes Cover !

    Auf diesen Polarbaeren, dessen Schlagzeuger einen Namen traegt der an einen Kaese erinnert bin ich dann einmal sehr gespannt. Donnerstagabend also dann ! ;-D

  2. Michael Engelbrecht:

    Ein 5-Sterne-Album, Seb Roachfords Meisterstück. Er hat schon bei Rokia Traore, Brian Eno u.v.a. getrommelt. Polar Bears opus magnum.

  3. Henning:

    Und bei SONS OF KEMET nicht zu vergessen, bei Manafonistas vor ’ner Weile vorgestellt.

  4. Martina:

    Polar Bear hat mir sehr gefallen.
    Und der Verriss war überzeugend.

  5. Michael Engelbrecht:

    Mir ist allerdings ein lustiger Fehler unterlaufen, aber keiner zum Ärgern. Ich habe Polar Bear wie Polar Beer ausgesprochen, also wie „Polarbier“, was eine ziemlich seltene Marke im Polarkreis sein dürfte. Alexander Hawkins ist meine persönliche Entdeckung gewesen, der Solopianist. Läst einen anfangs etwas kalt, und heizt dann merklich auf. Vallons Trio ist wunderbar, und ohne die detaillierten Emails, die sie mir geschickt hätten, wäre auch die Geschichte von den Bahnsteigen unerzählt geblieben. Fast hätte ich Lust, am Wochenende die 3 mal persönlich zu treffen, sie spielen in München – und Dortmund am Sonntag im Breisgau. Jetzt ist nur die Frage, wo ich eine CD in guter Qualität von der Sendung bekomme. Würde sie dann Jochen schicken, der sie hier einstellen könnte.

  6. Martina:

    Genau über dieses Polar Beer bin ich gestolpert :) und hätte fast im Wörterbuch nach der korrekten Aussprache recherchiert, hab es aber aus Rationalitätsgründen gelassen, weil ich normalerweise weder mit Bier noch mit Bären zu tun habe und das Wort deshalb also gar nicht aussprechen muss :)
    Das Trio zu Beginn fand ich auch sehr entspannt. Mich ließ auch Alexander Hawkins keineswegs kalt, zwar waren die ersten Takte etwas traditionell, aber dann kam der rettende Sprung ins Freie.
    Ich könnte Jochen höchstens eine Audiokassette mit meiner Aufnahme anbieten…
    Bei deinen vermutlich zahlreichen Paris- und sonstigen Frankreichaufenthalten hätte ich allerdings doch vermutet, dass du das Wort für „Bahnsteig“ kennst. Das hätte sogar ich mit meinen noch ausbaufähigen Französischkenntnissen gewusst.

  7. Jochen:

    Alexander Hawkins – Retaining the Sense of Discovery (allaboutjazz)

  8. Michael Engelbrecht:

    Keine Audiokassette. Danke. Ich hätte die Sendung hier gerne in guter Soundqualität eingestellt. Leider haben wir im DLF kein audio-on-demand für die Jazzfakten.

  9. Ian M:

    I love the Polar Bear records Common Ground and Held on the Tips of Fingers.

    And I’ve been lucky enough to see Seb Rochford playing live with the band Acoustic Ladyland (24th June, 2009 in Edinburgh).

    Looking forward to hearing the new release.

  10. Michael Engelbrecht:

    Real surprise where we sometimes find „common ground“. I remember, Ian, you once wrote about that (at time of appearance) so cheap double album from that special independant label, with The Monochrome Set and some real „jewels“ of songs. You haven’t seen that film on DVD that was done about that one, haven’t you?! i finally got it. If you’re interested, i’ll send you a copy, just email me your Glasgewian adress to my email adress.

    And I‘ m still aearching aomeone who can burn a good sound quality cd of the last jazz facts. It shall be be a birthday gift for one of te musicians involved.


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