On Weltentraum, the brilliant young German pianist Michael Wollny pursues his conviction that almost anything can become a „standard“ vehicle for jazz improvisation – this set includes music by Alban Berg, Edgard Varese, the Flaming Lips (Be Free, A Way), and a live finale of Pink’s God Is a DJ, sung by Theo Bleckmann. Wollny quotes „tonality and atonality; fragility and force, melodic purity, romantic totalism, endless melodies, dark abysses, angels, dream logic, light darkness, gothic beauty“ as the opposites he toys with, and if that sounds over the top, the music bears it out. Bassist Tim Lefebvre joins regular drummer Eric Schaefer, and the music passes through a delicately dissonant investigation of Berg’s Nacht, a rocking, fulsome Be Free, A Way, jazz swing peppered with quirky delays and damped notes on In Heaven and the faintly Brad Mehldauesque When the Sleeper Awakes, and through to the ethereally soulful God Is a DJ. There are plenty of contributing composers, and group-improv input too, but this couldn’t be anything other than a Michael Wollny album.
2014 18 Feb.
Is Michael Wollny’s „Weltentraum“ so good, as John Fordham writes in „The Guardian“‚. Does Wollny unify all the contrasts, is it just another collection of post-modern fluckering, or is it simply awesome?
von: Manafonistas Filed under: Blog | TB | 7 Comments
7 Comments
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Michael Engelbrecht:
I have my doubts if the English people have a word like „fluckering“, and, if so, if it really fits :)
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Jochen:
„Wie sich Michael Wollny und Eric Schaefer auf die Suche nach einem Bassisten machen, weil Eva Kruse eine Babypause einlegt. Wie sie auf Tim Lefebvre kommen, den Kollegen der US-Formation Rudder, mit dem man schon gemeinsam auf JazzToday-Tour war, der auch bereits an der Seite von Wayne Krantz und Bill Frisell spielte und gerade weil er in seinem Naturell, seinem Klang sowie auf Groove geeichten Spiel so ziemlich das Gegenteil von Kruse darstellt. Wie man sich auf einer kleinen Tour einspielt, um das Album vorzubereiten, das jetzt als weltentraum vorliegt.“ (actmusic.com)
Auf Youtube sieht man Lefebvre auch bei Letterman – als support von Donald Fagen. Immer noch hörenswert: Bedrock mit Uri Caine und Zach Danziger – Lefebvre spielt dort E und A Bass.
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Martina:
I´ve just had a look in my 3.3 kg english dictionary, Michael, but I couldn´t find it. Nevertheless I think it fits :)
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Henning:
Klingt nach Komponisten-Olymp-Verwurstung, was es Michael, Eric und Tim ganz gut kennend, wohl nicht sein dürfte. Auch erstaunlich, wie Fordham auf textlichem Kleinstraum am laufenden Band solche Baumarktbeschreibungen liefert. Michael hat mal Brötzmann als wichtigen Orientierungspunkt für sich genannt. Mit dieser Bemerkung stifte ich aber wohl nur Unruhe vor den aufgespannten billboards. Eruierendes Hören und Schreiben in validen Bezügen ist auch anno 14 eine mögliche Option.
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Uwe:
Bin noch nicht dazu gekommen mir das neue Wolly Album anzuhoeren, bin aber schon sehr neugierig — nicht zu letzt durch die Hoerproben und die Rezension in der „FAZ“:
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Uwe:
http://de.urbandictionary.com/define.php?term=fluckering
„Fluckering“:
The act of flapping and running, esp. seagulls
We saw a whole flock of seagulls at the beach fluckering. This word was created by my son, Matt, at the age of six. He wanted to know what the seagulls were doing, and when we couldn’t tell him what it was called, he said they were fluckering.
von Doggo Dane 30. Juni 2006
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Michael Engelbrecht:
:) :)