Manafonistas

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2013 15 Feb

Jubilee Street – Notizen aus Istanbul 1

von: Michael Engelbrecht Filed under: Blog | TB | 1 Comment

Das Fes Cafe in der Nähe des Grand Bazar gefällt mir ausgesprochen gut. Da ich vorher Freunden von BBC 3 von meinem Trip erzählt habe, wollen die unbedingt einen Konzert- und Stimmungsbericht aus Istanbul, was eine Herausforderung ist, da ich noch nie in dieser Stadt war, aber als Orts- und Sprachfremder sehr angetan bin von der Atmosphäre hier. Die Stadt pulsiert, und wenn es auch nicht so warm ist wie im türkischen Süden, habe ich hier eine erste Vorahnung vom Frühling bekommen. Der Kaffee ist so stark, dass ich hoffe, er steigt mir nicht zu Kopfe. Auf der Reise habe ich so etwas Altmodisches wie einen Discman dabei, und drei Cds: Nick Caves neues Opus, PUSH THE SKY AWAY, Tomasz Stankos WISLAWA, und Eivind Aarsets DREAM LOGIC. Freue mich auf das Konzert von Aarset und Bang im Borusan Club. Bis dahin schlendere ich durch die Gassen, werde frischen Ingwer kaufen, mit Caves „Jubilee Street“ in den Ohren hierhin und dorthin flanieren, eine Sightseeing Tour mache ich nicht, ich liebe die Randnotizen, das Unauffällige, die in keiner Weise benutzerfreundlich aufbereitete Gegenwart.

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1 Comment

  1. Michael Engelbrecht:

    Anna Wilson in CLASH

    A beast less frenzied than we heard on ‘Dig!!! Lazarus, Dig!!!’ or in the primordial swagger and hubris of Grinderman, this is a work of lyrical reflection and musical transcendence. Languorous opener ‘We Know Who U R’ is sinisterly sedate, its harmonies carried atop the breeze of Warren Ellis’s flute. And despite a chugging start to ‘Wide Lovely Eyes’ it’s clear just two songs in that these are no collection of nocturnal libidinous lullabies but rather, refined ballads of contemporary life.

    ‘Water’s Edge’, all bulky bass and sonorous strings, has the same verbal and percussive propulsion as ‘The Carny’. Local boys salivate over risky visiting city girls with “Legs wide to the world / Like Bibles open”. It’s smirking and lascivious yet curiously tender. As is the beguiling, breathless ‘Mermaids’, constructed of shimmering reverb, the lightest whisper of drum and an enraptured vocal; like sunlight dancing over fathom deep water. Only Cave could wring such swelling gospel and wild word play from the God particle in one of the album’s highlights, ‘Higgs Boson Blues’, peopled with epidemic-spreading missionaries, Robert Johnson and Hannah Montana. All this propels us towards a beautiful thing to behold, the eponymous closer, steeped in sanguine emotion.

    Over the course of fifteen albums the Bad Seeds have pedalled feral junkyard indignation, heinous crimes and doleful confessionals to arrive at this graceful place. Potent in its masculine restraint, this record has surely always existed, just waiting to be plucked from the surf; a mercurial, magisterial, stick of seaside rock.


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