Manafonistas

on life, music etc beyond mainstream

2012 5 Dez.

Jochens Lieblingsalben 2012

von: Jochen Siemer Filed under: Blog | TB | 2 Comments

 
 

 
 

  1. Nik Bärtsch´s Ronin – Live (ECM)
  2. Gismonti/Garbarek/Haden – Magico (ECM)
  3. Keith Jarrett – Sleeper (ECM)
  4. Michael Formanek – Small Places (ECM)
  5. Jan Bang/Erik Honore – Uncommon Deities (samadhisound)
  6. Brad Mehldau Trio – Ode (Nonesuch)
  7. Louis Sclavis Atlas Trio – Sources (ECM)
  8. Donald Fagen – Sunken Condos (Reprise)
  9. Scott Walker – Bisch Bosch (4AD)
  10. Tim Berne – Snakeoil (ECM)
  11. Kurt Rosenwinkel – Star of Jupiter (Wommusic)
  12. Vijay Iyer Trio – Accelerando (Act)

 

Hörenswert waren auch: Diagrams – Black Light / Masabumi Kikuchi Trio – Sunrise / Robert Glasper Experiment – Black Radio / Gerry Diver´s Speech Projekt / Eivind Aarset – Dream Logic / John Surman – Saltash Bells / David Sylvian – A Victim Of Stars / Kenny Wheeler Big Band – The Long Waiting / John Abercrombie – Within A Song / Jack DeJohnette – Sound Travels  …

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2 Comments

  1. Michael Engelbrecht:

    The uncategorisable French clarinettist Louis Sclavis has been one of Europe’s most creative contemporary musicians since the 1980s, and as an ECM Records artist since 1991, he has unflinchingly avoided repetition from album to album. The Atlas trio thus features a lineup of clarinets, electric guitar (Gilles Coronado) and acoustic and electric pianos (Benjamin Moussay) he has never used before, with an all-new repertoire to match. Sclavis’s affection for north African music is still clear in some of these stately collective dances and lament-like unison themes, but the trio sound is transformed by guitarist Coronado’s biting solos and edgy metallic chordwork, and Moussay’s mix of ensemble precision and free-jazz impetuousness. The ebb-and-flow pattern of steadily accumulating and receding unison motifs gets familiar, but themes like the staccato, darting Près d’Hagondange with its stormy guitar undercurrents, the vivaciously stamping Migration, or the interlocking, ensemble-devoted conversation of Along the Niger confirm how freely Sclavis’s imagination still runs. It’s sometimes postboppish, sometimes folksy, sometimes abstractly funky – and the closing Sous Influences, with its choppy guitar parts and Fender Rhodes keys, even sounds like an elegant French bow to Bitches Brew.

    John Fordham, The Guardian

  2. Michael Engelbrecht:

    Man erkennt den Stil der Schweizer schnell, aber man kommt gewiss nicht schnell hinter ihre diversen Betriebsgeheimnisse. Sonst würde man jede ihrer Kompositionen, die bei ihnen Module heissen, durchschauen, das Strohfeuer der Virtuosität wäre flugs erloschen, der Kaffee (bei Ronin eher der grüne Tee) bald kalt.

    Nach ihrem bislang besten Studioalbum bieten sie nun ein Live-Dokument an, das einmal mehr in den Sog dieser raffiniert verzahnten Texturen lockt. Ein Hauch von Jazz. Subtile Einflüsse aus Klassik und ethnischer Musik, und eine Extra-Klangspur „minimal music“. Was zum starren Korsett werden könnte, bleibt luftig, und atmet.

    Im Live-Spiel gibt es, mehr als im Studio, Passagen, in denen die Musik auf die Spitze getrieben wird, und die Module kurz vorm Kollaps zu stehen scheinen. Solche Momente der Exstase wurden schon mal, wie Nik Bärtsch im Begleittext schreibt, vom Jaulen eines Hundes in einem Underground Club auf den Weg gebracht, als eine Art Aufschrei zur rechten Zeit. Wer sich dieses Doppelalbum auf der heimischen Couch zu Gemüte führt, wird den Hund gut verstehen, und immer wieder mal versucht sein, zu juchzen, und aufzuschreien.

    (Blog: manafonistas.de)


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