Manafonistas

on life, music etc beyond mainstream

2012 20 Nov.

The Colours of Chloe

von: Michael Engelbrecht Filed under: Blog | TB | 6 Comments

 
 

 
 

Das war der Titel des ersten Soloalbums von Eberhard Weber. Ich kannte ihn damals als kurzzeitiges Mitglied des Dave Pike Set, sah ihn im Dortmunder Domicil mit der Band spielen. In meiner Erinnerung war es ein warmer Sommertag, als ich im grossen Vorraum der Mensa der Uni Münster durch die Schallplatten stöberte (damals gab es dort nicht nur bestes Haschisch mit hohem THC-Gehalt, sondern auch fahrende Händler, die stets einen ausgewählten Musikgeschmack bewiesen). Und da hatte ich sie in der Hand, die erste Langspielplatte des Bassisten, mit einem Cover, das sich in seinem der Naiven Malerei nahen Stil von anderen ECM-Covern der frühen Jahre deutlich unterschied. THE COLOURS OF CHLOE war aber ein dem Bild seiner Frau Maja durchaus gerecht werdendes Stück Märchenmusik: alles Getriebene war aus dieser neuen Spielart des Jazz verschwunden. Als ich viele Jahre später Eberhard zu einem Interview traf, erzählte er mir, dass er all seine sich bis dahin angesammelten Ideen in dieses Album habe einfliessen lassen. Und wie er immer schon von einem besonderen Ton geträumt hatte, und dass sein unverkennbarer Bass-Sound (der auf seiner neuesten Arbeit, „Resume“ zu einer wundersamen Zeitreise einlädt) schon in den Kinderjahren erste Inspirationen erhielt, als bei ihm daheim Klassische Hausmusik dargeboten wurde, und der kleine Eberhard, im Bett liegend, die Töne, seltsam weich gefiltert, durch die Wände hindurch vernahm.

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6 Comments

  1. Michael Engelbrecht:

    Some background information by John Kelman: „German bassist Eberhard Weber was already a known entity in Europe when he released his ECM debut, The Colours of Chloë in 1974. The double-bassist was a longtime musical companion of Wolfgang Dauner (even appearing on the keyboardist’s one and only ECM album, 1970’s Output), an in-demand session player on albums ranging from guitarist Joe Pass‘ Intercontinental (BASF, 1970) to violinist Stephane Grappelli’s Afternoon in Paris (MPS, 1971). But with Chloë, the bassist came forth with a bold statement that announced a new voice on the contemporary jazz scene.

    Weber brought a distinctive compositional style—as influenced by European classicism and contemporary minimalism as it was swing and improvisation—to the table. The music had, at times, an ethereal quality that, despite the appearance of pianist Rainer Brüninghaus‘ synthesizer, was more spacious, more temporally unfettered and absolutely distanced, in its attention to space and nuance, from fusion music of the time. Equally important, Weber introduced, on the side-long „No Motion Picture,“ a custom-designed and unmistakable electro-bass; a five-string, electric upright bass that sounded like a cross between a double-bass and a fretless electric.

    The combination of Weber’s unique sound and compositional approach made Chloë a jazz hit, garnering the prestigious German Grosser Deutcher Schallplattenpreis in 1975, and gaining the attention of musicians abroad, including fellow ECM artists vibraphonist Gary Burton, guitarists Ralph Towner and Pat Metheny, and saxophonist Jan Garbarek—not to mention Jaco Pastorius, the American bassist who was also redefining the role of the instrument in the fusion group Weather Report. Weber’s approach couldn’t have been more different than that of Pastorius, but the two shared both innovation on their instruments and—just as key, distinctive and, ultimately, memorable—compositional approaches that made their writing as groundbreaking as their playing.“

  2. Michael Engelbrecht:

    James McNary writes: „Colours of Chloe“ remains my favorite album of all time. Years ago a bass player with the Indiana University School of Music who lived in my dorm introduced me to Eberhard Weber’s 1974 masterpiece. I don’t remember his name but wish to thank him in this review. At the time, I had been listening to a lot of fusion and Mahavishnu Orchestra’s „Birds of Fire“, which in comparison seems harsh and unrelenting. I was mesmerized by the hypnotic sound of the piano, bass and horn on this album. I continue to be hypnotized by this stunning concept album today as I listen for the eight hundredth time.

  3. Michael Engelbrecht:

    Brian Whistler writes: „I had the pleasure of meeting Mr Weber when he was on tour with Jan Garbarek in 1987. Because of a mixup with transportation to the Russian River jazz festival in Guerneville CA, my friend had the honor of picking them up at the airport and delivering them to their hotel after the gig. We hung out by the pool, and for the most part i listened in rapt attention to my heroes as they traded stories, or sat in cool eurpean silence while sipping strong coffee by the pool. As the hotel they were staying at had a reputation for car breakins, I drove my friend’s van back to my little cottage in the country and parked it in my space in the garage. It was surreal. Sitting parked in my space were Jan Garbarek’s sax and Eberhard Weber’s magical 5 string bass! I couldn’t resit it. I opened the van and reverently carried the bass into my little house. Gingerly I laid it on the floor of my studio. Just one look, I thought but alas; the case was locked. Still, I can say with all certainty that Eberhard Weber’s bass slept in my house.“

  4. Michael Engelbrecht:

    Eberhard Weber: Colours (The Box) – writer: John Fordham

    Nobody much noticed a little German record label called ECM, until the 1973 album The Colours of Chloe came out, introducing the Colours band of jazz bassist Eberhard Weber – who played an electric upright instrument with a characteristically plummy and reverberant sound. The music connected with both modern jazz and the looping thematic approach of Tubular Bells – and introduced a new setting for improvisation, over tone-shifts and moods rather than chord-changes and swing. It became the signature sound (and eventually the unfair caricature) of the ECM label. In the company’s 40th-birthday year, ECM has repackaged three of the band’s best albums from the decade of its emergence, and it’s remarkable how fresh it still sounds. Yellow Fields, an exploration of the layering of harmony that is nonetheless energised by engaging vamps and the keening reeds sounds of the late Charlie Mariano, remains the best of the bunch. But its 1977 successor Silent Feet (with the more emphatic percussion style of Soft Machine drummer John Marshall) and 1980’s Little Movements aren’t far behind. The latter sounds as if it embraces everything from Terry Riley and Michael Gibbs to the Mothers of Invention, albeit discreetly. Colours was a landmark band, and if some of this music sounds familiar, it’s because its impact was widespread

  5. Michael Engelbrecht:

    Aus einem Interview anno 2009:

    DIE WELT: Wer hat Sie in der Zusammenarbeit besonders beeindruckt – Pat Metheny, Kate Bush oder Jan Garbarek? 

    Pat Metheny habe ich kennen gelernt, als der noch schwer am Anfang war, bei einer Session für ECM musste der zwei Solos übereinander gelegt spielen, sonst wäre es nicht gut genug gewesen. Von ihm habe ich nicht viel gelernt außer der Tatsache: Wenn man es unbedingt will, dann schafft man das auch. Gary Burton hat mal gesagt: Der verkauft auch seine Großmutter, damit er Erfolg hat. Und Garbarek, klar, das färbt natürlich auch ab. Wir sind uns in unserer musikalischen Auffassung sehr ähnlich. Obwohl: Ausführung trifft es besser. Jan bezieht sich ja auf Folk-Songs und so norwegische Sachen, darauf bin ich nicht immer so scharf gewesen. Die Lösungen, die wir beide dann gefunden haben, waren dann immer sehr symbiotisch. Und Kate Bush: Das ist eine ganz herzliche, nette, bescheidene Frau. 

  6. Michael Engelbrecht:

    Aus demselben Interview:

    WELT ONLINE: Sie haben sich dann das Instrument Ihrer Wünsche selbst gebaut, einen Bass, der so aussieht wie ein Zahnstocher…

    Weber: Ich habe mir damals gesagt: Wenn man einen Kontrabass, also einen regulären Holzbass, verstärkt, ist er automatisch nicht mehr ein Naturinstrument, dann ist er künstlich. Also dachte ich mir: Dann lass ich doch lieber gleich den großen Resonanzkörper weg, den brauch in dann nicht mehr und kann aber trotzdem noch à la Kontrabass spielen, nur eben anders verstärkt und mit anderen Tonabnehmern. Nach dem ersten Konzert mit dem neuen Bass war ich sehr erstaunt. Ich musste erst lernen, das Instrument musikalisch zu beherrschen. Ich hatte bemerkt: Damit kann man sich ja richtig in den Vordergrund spielen. Plötzlich ist jeder Ton genau hörbar. Bei dem Mümmel-Kontrabass ging ja viel unter früher.


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