Manafonistas

on life, music etc beyond mainstream

(a review, some years old, now something to fresh up memory) E.S.T. were surely a great band that knew how to keep „suspense“ high. Nevertheless, with albums like „Tuesday Wonderland“ they approached a degree of perfection that was impressive, but at the same time implied a problem: the music could become a formula, a well-done melange of modern piano jazz, raw rock energies and classical undertones. They had reached a point, where you could have said: „Well, I have a notion what their next album would sound like!“ You couldn’t be more wrong. „Leucocyte“ grew out of a marathon-session-time in an Australian studio. It is an album that takes every possible risk: it is definitely their most radical piece of music: wild, enigmatic – and, most of all, unpredictable! I was stunned when I heared it for the first time, and I was even more stunned and blown away when I had listened twice! This will be a masterpiece in jazz history (if you give the term „jazz“ a wide reaching definition including big spaces, zones of emptiness and psychedelic wonder!). The pieces nearly float into one another, with muscular grooves, discomforting zones of danger, and, sounds strange to say, a nearly otherworldly beauty!

e.s.t. Leucocyte (Esbjorn Svensson Trio)

A comment came quickly:

„Excellent review“, Peter Anderson wrote,  „we´re all different and thanks to this explicit description I know that unlike the reviewer I´ll hate it.“

This entry was posted on Mittwoch, 19. Oktober 2011 and is filed under "Gute Musik, Musik vor 2011". You can follow any responses to this entry with RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.

3 Comments

  1. Poschlost:

    Wie unterschiedlich Musik wahrgenommen und bewertet werden kann, habe ich zufälligerweise mal im Zusammenhang mit E.S.T. selbst erlebt:
    Vor einigen Jahren war ich mit zwei Freunden (und Mitmusikern) auf einem e.s.t.-Live-Konzert. Alle drei kannten und mochten die Musik dieses Trios und hatten entsprechende Erwartungen. Von dem Konzert waren wir alle drei unisono dann ziemlich enttäuscht, gelangweilt – nahezu eingeschläfert: Wir waren uns anschließend einig, dass dies ausgesprochen vorhersagbar, pathetisch und irgendwie effekthascherisch gewesen sei, was wir gerade gehört hatten. Das Bier danach war dann der Höhepunkt des Abends.
    Die Pointe: Einige Monate später bekam ich zufällig mit, dass die Aufnahme von eben jenem Abend unter dem Titel e.s.t. LIVE IN HAMBURG weltweit geradezu euphorisch gelobt, gefeiert und mit Preisen überhäuft wurde!
    (Ich habe die Aufnahme noch nicht gehört, werde das aber demnächst nachholen – und bin gespannt, ob ich das heute anders wahrnehme. Ob ich seitdem an meinem eigenen Urteilsvermögen zweifle? Eigentlich nicht mehr als vorher.)

    Karsten

  2. Michael Engelbrecht:

    …ich liebte nur diese eine letzte platte.etwas radikaleres wird bei ACT nie erscheinen:)

  3. Dirk Haberkorn:

    …Hamburger Schule mal anders.

    Radikaler als Nils Landgren- ja, geht das denn?? :-))


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