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2011 19 Okt

Ein unbekannter Meister des modernen Romans: R.J. Ellory

von: Michael Engelbrecht Filed under: Blog | TB | 3 Comments

Bad Signs

 

Wie erinnert man sich an einen Roman, dessen Lektüre ein Jahr zurückliegt? Ist die Geschichte einem nachgegangen, oder hielt das Lesen nur den Mikrowellen-Effekt bereit: kurzfristig erhitzt, langfristig vergessen? R.J. Ellory´s Romane gehören zu der Sorte, dass die Figuren und Geschichten Bilder lange nachklingen. So viel moderne Romane, die zu Meisterwerken „hochsterilisiert“ (B. Labadia) werden, sind von tumber Holzschnitthaftigkeit, von bleierner Schwere (was das Buchgewicht – und die Verdaulichkeit betrifft, man denke nur, hier zwei von tausend,  an den „Turm“ oder den „Butt“). R.J. Ellory ist hierzulande noch kaum einem bekannt, und ich stiess auf ihn, als mir ein Freund auf der Insel A QUIET BELIEF IN ANGELS ans Herz legte. Dort kam es auch an, im Herz. Eine Geschichte von Kindheit und Erwachsenwerden in einem alten Amerika. Auch die Geschichte eines Serienmörders.

Nun las ich im letzten Jahr also THE ANNIVERSARY MAN. Ich verschwand zwischen den zwei Buchdeckeln und tauchte erst Tage und Nächte später wieder auf.  In diesem „roman noir“ (tres tres noir) wird die Geschichte eines Überlebenden erzählt. Der stille Protagonist wurde in seiner Jugend , zusammen mit seiner Freundin, das Opfer eines Serienkillers. Die Freundin starb, der Junge überlebte schwer traumatisiert.  Neben dieser Figur gibt es eine Handvoll anderer Charaktere, die von den Abgründen, die das Leben bereit halten können, gezeichnet sind. Big Bertha bemerkt dazu:  „The Anniversary Man is unquestionably a page turner with characters who are convincingly real and believable. Both Irving and Costello are brilliantly portrayed, both are haunted by the past and their mistrust of each other is central to a storyline that is both original and skilfully written. The pace of the book is just right with the tension building page by page as the book moves towards its gripping conclusion.“

Diesen Roman einen „Serienkillerroman“ zu nennen, geht aber wieder mal an der Wirklichkeit vorbei, assoziiert man doch mit diesem Sub-Genre, je nach Leseerfahrung und Vorurteilsfreudigkeit, Trash, B-Movies, und blosse Spannungsliteratur. R.J.Ellory und seine Romane, nicht zuletzt THE ANNIVERSARY MAN, sind von anderem Kaliber: sie transzendieren Genre-Befindlichkeiten. Noch heute geht mir die Figur des stillen Anti-Helden durch den Kopf. Es gibt Romane, die vergisst man einfach nie. Jetzt, dieser Tage, ist THE ANNIVERSARY MAN, auf deutsch erschienen, als Taschenbuch im Goldmann-Verlag; TAG DER SÜHNE ist der Titel (hier setzt bei sog. literarisch Gebildeten leicht ein Abwehrreflex ein, aber auch bei Goldmann erscheinen tolle Bücher). 564 Seiten kosten 9.99 Euro. Ellorys nächster Roman erscheint in Kürze in England, BAD SIGNS.

 

Tag der Sühne: Thriller

https://rjellory.blogspot.com/

https://www.rjellory.com/resources/sonytrailer.htm

 

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3 Comments

  1. Michael Engelbrecht:

    Befragt nach seinen 20 Lieblingsplatten für die einsame Insel, gab RJ Ellory folgende Antwort:

    • Jimi Hendrix – Electric Ladyland
    • The Thirteenth Floor Elevators – Bull of the Woods
    • Gene Casey & The Lone Sharks – Rhythm ‘n’ Twang
    • The Gun Club – The Las Vegas Story
    • Jeffrey Lee Pierce Quintet – Wildweed
    • Bo Diddley – Hey! Bo Diddley
    • Captain Beefheart& The Magic Band – Safe as Milk
    • Cream – Disraeli Gears
    • The Doors – The Doors
    • Sir Douglas Quintet – Mendocino
    • Dr. John – Gris-Gris
    • Elvis Presley – The Sun Recordings
    • Holly Beth Vincent – Holly & The Italians
    • Jefferson Airplane – Surrealistic Pillow
    • John Martyn – Solid Air
    • Van Morrison – Astral Weeks
    • Kelly Joe Phelps – Shine-Eyed Mister Zen
    • Led Zeppelin – Led Zep 1
    • Paul Butterfield Blues Band – The Elektra Years
    • Roky Erickson & The Aliens – The Evil One

  2. Michael Engelbrecht:

    ÜBER SAINTS OF NEW YORK:

    ‚His [Ellory] complex procedurals feel influenced by The Wire and the hardboiled cop thrillers of the 1970s. The accumulation of details is accompanied by a powerful sense of location and well-paced action sequences. In this siren-filled world there are no easy answers. The result is vivid story-telling with a dark heart and an angry conscience.‘ (Christopher Fowler FINANCIAL TIMES )

    ‚This is a marvellous, nail-biting roller-coaster ride of a novel, perhaps the best British-written police procedural for several years. SAINTS OF NEW YORK is also much more than that: a meditation on guilt, suffering, and the sins of the fathers, from one of our brightest and best talents.‘ (CATHOLIC HERALD )

    ‚Saints Of New York is a tour de force and deserves considerable success.‘ (DAILY EXPRESS )

    ‚Like his maverick protagonist, Ellory shows evidence of frustration at having to „colour inside the lines“, yet his skill in doing so makes the familiar entertaining. Even when the plot is following a prescribed sequence, it never quite feels as though he is going through the motions.‘ (Sam Byers TIMES LITERARY SUPPLEMENT )

    ‚Ellory can write. His prose is spare, telegraphic and lyrical. The dialogue is sharp and convincing… The climax is masterful, a chaotic collision of the planned and the unforeseen which illustrates just how well Ellory is in charge of his characters and his plot. Saints of New York just couldn’t be better.‘ (SYDNEY MORNING HERALD )

    ‚Dark and intense, Saints of New York opens, quite literally, with a blood bath, and from there you are in the master’s hands and he’s not letting go until that last satisfying page is turned.‘ (CRIMESQUAD )

    ‚It’s a suspenseful and interesting tale, beautifully written in an all-American style. It was a surprise to learn that the author is actually British; but so, of course, was Raymond Chandler.‘ (LITERARY REVIEW )

    ‚There’s a darkly lyrical cadence to his writing that engages your emotions and compels you to care about the characters he creates in his utterly compulsive thrillers. This one grabs your heart, squeezes your gut and fills you with dread at what might befall troubled New York detective Frank Parrish. You certainly can’t put it down, forget it, or escape the intensity of the ride Ellory takes you on. 10/10‘ (PETERBOROUGH EVENING TELEGRAPH )

    ‚Saints of New York pulls no punches with a gritty and unsettling narrative that cements Ellory’s reputation as a rising star of crime fiction… uncompromising and utterly compelling.‘ (WATERSTONES BOOKS QUARTERLY )

    ‚It could be so cliched – an irreverent, hard-drinking gumshoe with a broken marriage, a hooker on the side and a tough case to solve. But Ellory crafts this premise into a truly exceptional drama.‘ (DAILY RECORD )

    ‚I can’t really do justice to how brilliant I thought this book was, how taut and tense and well characterised. Suffice it to say though, Ellory has turned out yet another great novel and is rapidly becoming one of my favourite crime fiction authors. More than highly recommended, this is a must-read.‘ (CRIMEANDPUBLISHING )

    ‚A bleak, atmospheric tale of modern America written surprisingly by an Englishman. Ellory has a good ear for American speech and location… another one to keep an eye on.‘ (SUNDAY TRIBUNE )

    ‚Saints of New York is equally impressive as a psychological study of a man on the edge of the abyss, and Ellory invests his gripping plot and strong characterisations with an existential angst that at times makes for harrowing reading.‘ (IRISH TIMES )

  3. Dirk Haberkorn:

    Tolle Liste vom Meister!

    Äußerst leckere Zutaten. Nur Holly Beth Vincent und Roky Erickson sind mir nicht bekannt.
    Gene Casey sagt mir auf Anhieb auch nichts.

    Heute abend ist übrigens James Taylor live 1992 zu hören (Deutschlandradio Kultur, Beginn um 20 1/20stel Uhr)!


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