Manafonistas

on life, music etc beyond mainstream

 

 
 
 

Manafonistas haben schon öfter über ECM-Cover geschrieben. Die NAHAUFNAHME widmet sich dem Wechselspiel von Klang und Bild in der Cover-Ästhetik von ECM. Mit dabei die „Wintersonnenlichtszene“ von L. Shankars „Song For Everyone“. Die ZEITREISE dreht sich durchweg um das alte England, mit frisch ausgegrabenen Jazzklassikern, Sam Lee, Darren Hayman und ein paar alten Bekannten – neben Linton Kwesi Johnson (der jamaikanische Wurzeln hat, aber in England lebt seit vielen Jahrzehnten) ist noch ein weiterer Jamaikaner mit von der Partie. Keith Levene erinnert an den Einfluss von Big Youth auf die frühen Jahre von The Clash, PIL und „The Flowers of Romance“:

„I’d known people like Mick Jones and Viv Albertine for some time. Paul Simonon was a great painter, and he looked good, but he couldn’t play bass at that time, but that didn’t matter. He looked great; these cheekbones and black suits from a 2nd hand thrift store or somewhere that he’d just torn up and spray painted. Mick Jones would just say to Paul, „play these notes: Here, this is how it goes, ok?“ and Paul would do it. We all loved reggae b lines; those huge stepping bass lines, and mic chanters; people like Big Youth, who was so hip at the time. Screaming Target? Hail Jah Youth!“

Und die Neuveröffentlichungen, die Abteilung NEULAND, was steht da im Programm? Ein paar Überraschungen auf jeden Fall. Ansonsten: Schwedischer Folk mischt sich mit japanischen Kotoklängen, Andy Sheppard ist „surrounded by sea“, und setzt das, u.a. mit Sebastian Rochford (Polar Bear) und Eivind Aarset eindrucksvoll in Szene.  Neben drei angloamerikanischen Songalben der Extraklasse (s. Foto, der junge Sufjan Stevens mit Mutter) gibt es neue Electronica von Deathprod und Alva Noto. Das Buch der Ausgabe heisst „Karte der Wildnis“,  stammt von Robert MacFarlane und kommt wahrscheinlich in allen drei Stunden vor.

This entry was posted on Donnerstag, 16. April 2015 and is filed under "Blog". You can follow any responses to this entry with RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.

4 Comments

  1. Michael Engelbrecht:

    http://www.recordstoredaygermany.de

  2. Michael Engelbrecht:

    Kwesi Johnson’s Island years contains some of his finest moments. A tight dub-wise band, with a wicked horn section, led by bassist/producer, Dennis „Blackbeard“ Bovell, wrap Linton’s words in easy snapping but rootsy settings that drop you into the streets of post-punk, south London during the 80s. The poignant „Sonny’s Lettah“ deals with racist policing and remains as topical today, in the aftermath of the Stephen Lawrence case, as it did then.

    On „Want Fi Goh Rave“ Linton maps out street life under Thatcherism and makes no apologies for the youth. He mocks the political parties of all shades on „Independent Intavenshan“ saying, „Make them gwaan…it is we who have to ride the storm.“ And while the riots of the 80s may seem remote today, the underlying lessons of LKJ’s dub-poetry remain disturbingly relevant.

    -Paul Bradshaw

  3. Henning Bolte:

    „Tampere Jazz Happening added a special touch to its programming by inviting legendary dub-poet Linton Kwesi Johnson and his equally legendary collaborator, the Dennis Bovell Dub Band. LKJ’s poetry involves the recitation of his own verse in Jamaican Patois over dub-reggae, usually written in collaboration with renowned British reggae producer/artist Dennis Bovell. LKJ not only expresses his experiences as a British citizen of Jamaican descend. His poetry-music also formulates and fosters identity, alertness, and defense in a social-political perspective: ‚all oppreshan can do is bring/ pashan to di heights of erupshan/ an songs af fire we will sing/ … sen fi di riot squad quick/ cause wi runnin wile/ wi bittah like bile‘ (from „All Wi Doin is Defendin“).

    It is ‚functional‘ music and verse of significance still grounded in and directly connected to everyday life of a social and ethnic group—a connection that is absent in greater parts of present popular music as well as in radical attitudes and approaches in music. Also in this festival environment the performance of both the band and LKJ had a differing cutting edge, serving as an important counter to mainstream media. The music felt independent and was gripping, the words sharply stating. LKF toasted with a calm, stoic, steadfast and incisive voice that cannot easily be removed, redirected or silenced—an impressive performance.“
     

    „Tampere Jazz Happening 2014“ (allaboutjazz.com)

  4. Lorenz:

    zu Eivind Aarset muss ich einfach etwas los werden:
    Ich freue mich schon sehr auf den 21.05. im Kunstmuseum in Stuttgart. Laurie Anderson, Nik Baertsch und eben Eivind Aarset treffen an dem Abend scheinbar zum ersten Mal aufeinander. Was fuer ein Trio! – ich mochte und mag die drei Kuenstler jeden einzeln fuer sich schon sehr. Song Conversation heisst die Reihe und ich bin sehr froh eine der letzten Karten bekommen zu haben (und sehr gespannt auf den Abend).

    Einen Tag spaeter gibt es noch eine zweite (letzte?) Chance sie in Ludwigsburg zu erleben

    http://www.schlossfestspiele.de/de/veranstaltungen/laurie_anderson1.htm/date_id:689


Manafonistas | Impressum | Kontakt | Datenschutz